Jdi na obsah Jdi na menu
 


Yamaha FZR600 1992 mé zkušenosti

20. 10. 2008

ObrazekTuhle mašinu jsem si pořídil v létě 2008 a zatím sbírám zkušenosti, ale můžu říct, že jsem zatím spokojen.

Je to moje první velká motorka po třiapůli, tak jsem se bál toho "nezkrotitelného" výkonu 90 koní... Ale ve skutečnosti to není nějaká hrůza. Na výkon si rychle zvyknete. Motorka je dobře ovladatelná a poslouchá na slovo:-).

Ve své době to byl supersport, ale dnes je to spíše sportovně cestovní mašina. Proto jsem jí taky zvolil ke koupi. Posez není totiž tak akční a je celkem pohodlný. Ale oproti třeba téměř cestovní Hondě CBR600F ze stejného roku je ostřejší. Design je nádherný. A vůbec mi nevadí hranaté tvary. Jen ten zadek je trošku přehnaný:-). Na svou dobu má ostrý a moderní čumák s čočkou a pokrokově méně kapotáže. Černá metalíza umocňuje pocit nespoutanosti.

Už od začátku jsem se na ní cítil příjemně (krom zalehlého posazu, na který jsem si musel zvyknout) a s mojí výškou 174cm jsem neměl vůbec problémy. Dalo by se říci, že mi úplně vyhovuje.

Učení jde také dobře a rychle. Adaptoval jsem se hned a už po najetí teprve 500km si připadám, jako bych na ní jezdil leta.

Nástup výkonu je celkem plynulý a hlavně lehce ovladatelný. Jako u všech silničních šestistovek se ze začátku nic neděje, takže jsou třeba otáčky - cca od sedmi tisíc ot. začíná ta pravá jízda:-). Když se dostanete k 9 až 10 tisíc ot., tak akceleruje nejrychleji a letí jako o závod a je to moc fajn pocit. Nejvíc jsem se dostal na 12.500, kde už je omezovač a navíc otáčkoměr končí na 13.000, takže víc už z motoru nedostanete :-)). Samozřejmě  tento průběh výkonu a kroutícího momentu kontrastuje se zátahem odspodu třeba u dvouválců, což je také super, ale je to zase o něčem jiném.

Jinak největší výkon (64,7kW) se uvádí při 10.000 otáčkách. Ovšem co se vůbec výkonu týče, tak od téhle motorky bylo moc a moc typů  a některé se od sebe lehce lišily rozměry  a právě výkonem.

Záleží také na roku výroby. Byly tři modely - první s dvěma kulatými světly (1989 - 93?), prostřední - můj (1990 - 93) a poslední už modernější (1994 - 96?). Během těchto tří let, kdy se vyráběl prostřední model vzniklo několik odlišných verzí jako 3HH, 3HE, RD,.... Jinak ty letopočty výroby nevím přesně, takže je berte orientačně. Uvítám, když je upřesníte.

Rozdílné byly hlavně tyto údaje:

délka 2095 mm nebo 2165 mm

rozvor 1420 nebo 1425 mm

výkon 64,7 kw  při 10.000 nebo  67,9kw při 10500

a nakonec šíře zadní pneu 130, 140 nebo 150 mm

 

Ani nevím proč to Japončíci takhle komplikovali, ale už to tak je. Ta šíře pneumatiky je na svou dobu odpovídající, ovšem srovnejme dnešek, kdy se dopředu dáva např. 130 a dozadu 180....

Ale jinak je yamaha vzhledově docela moderní. K daleko mladším sportům se např. přibližuje více odkrytým rámem nebo přístrojovkou, té nemám opravdu co vytknout. Je přehledná, moderní, a pěkná.

Dále je zajímavý průměr zadního kola - 18". A přitom vpředu je 17". Další model v roce 1994 už měl klasiku - obě kola 17 palců. Je tedy horší na tuhle mašinu sehnat pneumatiku, ale není to nemožný úkol a řekl bych, že je celkem dobrý výběr.

Řazení je bez problémů. Je přesné a rychlosti nevypadávají. Jinak jsem zatím vypozoroval, že převod. stupně zapadají lépe při vyšších otáčkách. Ale to je asi všeobecně u točivých motorů. Co se týče hlučnosti převodovky, tak tichounká není, ale jde to.

Brzdy. Ze začátku mě docela překvapily. Čekal jsem větší brzdný účinek. Hlavně u přední dvoukotoučové. Ten se dostavil až při silnějším stisknutí páčky. Zlepšilo se to výměnou brzdové kapaliny, ale stejně má takový jemnější nástup. Ale oproti takové jawince to je samozřejmě masakr.

Potom odpružení a podvozek. Tlumení je podle mého názoru dosti měkké. Hlavně přední vidlice. Hodně se to projevuje samozřejmě při intenzivním brždění. O něco se tlumení zlepšilo výměnou tlumícího oleje a přidáním podložky pod pružiny. Zadní tlumič by mohl být také tvrdší, ale zase na naše silnice se to někdy hodí.....Kždopádně se na vyhovující hodnotu nastavit dá přenastavením stlačení pružiny. Stupňů tvrdosti má sedm. První je nejměkkčí a myslím si, že je úplně zbytečný, nevím kdo by si ho tam nechal :-). No, nevím, třeba je to jen u mé motorky, např. únavou pružiny.

A musím se zmínit o o zajímavém provedení zadního pérování. To je totiž přes zvláštní pákový mechanismus a tlumič je de facto postaven kolmo k zemi a dosti nízko - jeho konec je zároveň se spodním vedení výfuků. Zjistil jsem však, že toto provedení je hojně používáno u věhlasných japonských značek a hodně právě na silničních motocyklech (a také na závodních speciálech, takže to nebude nic špatného :-) ).

Jinak tuhost rámu je dobrá a řekl bych i zadní vidlice. Motorka se do zatáček vede krásně, stačí dát jen náznak a už si to hezky kroužíte :-). Zatím jsem nepocítil nějaké vlnění nebo nejistotu.

Startování jsem již vychytal a motor naskočí bez problémů a ochotně. Moc se mu akorát nechce, když je vlhko spolu s nižší teplotou a motorka není delší dobu v provozu.

Mojí milou yamahu jsem prodal v březnu 2011. Sloužila mi dobře. Občas zlobila s těmi starty, ale jinak fungoval parádně a nebyla na ní žádná podstatná závada. Užil jsem si s ní skvělé projížďky a budu na ní vzpomínat dobře:-).

 

Náhledy fotografií ze složky Yamaha FZR600 3HH

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář