Jdi na obsah Jdi na menu
 


Yamaha FZR600 servis a jiné

31. 1. 2009

Takže, fzrko je celkem klasická motorka a  údržba nečiní nějaké větší potíže. Někdy má ale yamaha zajímavá nebo neobvyklá technická řešení, než u jiných motorek. 

Tady mě třeba docela těší, že hodně šroubů je normalizovaných a ne speciální typy, takže se dají normálně vyměnit při poškození a nemusíte běhat do originální prodejny a kupovat drahé speciály. Samozřejmě u různých nosných a pevnostních šroubů bych raději vždy zvolil originální, neboť je přímo určen na dané zatížení.

Celkem zajímavé je řešení benzínové nádrže. Ta není klasická - od krku řízení po sedačku a vytvářející tvar motorky. Zde je schovaná pod plastovým krytem. A navíc je na výšku a zabírá jen polovinu prostoru pod krytem - viz. fotky ve fotoalbu. Tu druhou vyplňuje airbox. Poprvé mě to docela překvapilo. 

Třeba jsem jí tuhle potřeboval vyndat kvůli výměně palivového filtru. Normálně by šel ten filtr asi vyndat bez vyjmutí nádrže, jenže potřebujete povolit šroub, jenž svírá objímku toho filtru. V yamaze mají hodně rádi křížové šrouby (které já totálně nesníším!) a samozřejmě se mi při povolování "žvejkl" šroubovák a už to bylo v háji. Takže vyndat nádrž - k ní je připevněna ta objímak filtru. Naštěstí jde vyndat celkem dobře, asi největší problém je odpojit hadičku k palivovému kohoutu - málo místa a hadička drží jako bejk :-). Pak jsem už jen nařízl hlavu zničeného šroubu a povolil klasickým plochým šroubovákem.... Zpětná montáž už byla v pohodě. Akorát je dobré mít někoho poruce, aby vám rovnal hadičky a kapely, které se různě zapletou při zasouvání nádrže.

Dále - kupříkladu výměna žárovek k osvětlení budíků... Taky docela lahůdka. No, je to kapotovaná motorka, takže člověk musí počítat s horší přístupností. Zde to obnáší demontování plexi štítu a někdy ještě povolení šroubů držících přístrojovku, aby se dala natočit směrem nahoru- potom to jde lépe :-). Ale rozhodně to je lepší než u Hondy CBR rv 1993, kde musáte rozebrat celý předek motorky.....

Zimní období. Zrovna jsem vyměňoval svíčky, ale motor neběžel cca tři měsíce a motorka je zaparkovaná docela v chladu a i vlhku. Když jsem jí pak chtěl nastartovat, tak ani nehlesla, ale motor se točil. Docela mě to překvapilo - opravdu ani náznak. Přitom baterka je nová a nabitá. To samé druhý den. Bylo by divné, kdyby nové svíčky byly vadné  a navíc všechny čtyři, to jsem tedy vyloučil. U jedné jsem pro jistotu vyzkoušel jestli háže jiskru a házela. Byla navíc mokrá, takže šťáva tam zřejmě šla.

Tak jsem usoudil, že jak dlouho stála v zimě, tak je prostě prochladlá a zatuhlá, že benzín dostatečně nezplynuje a nechytá. Nemůže to být přeci nějaká horší závada....

Vzal jsem tedy horkovzdušnou pistoli a pořádně ohřál celý motor. A pak motor naskočil úplně v pohodě.Můj názor se zřejmě potvrdil. Ale popravdě jsem se ze začátku docela polekal :-). Aktualizace 2010 : takže platí, že když mašinu nechám delší dobu stát, tak jde blbě nastartovat a většinou přichází na řadu horkovzdušná pistole, docela mně to ale štve.

Aktualizace 2011 : všechny problémy nakonec způsobovalo jen špatné seřízení karburátorů. Po seřízení bez problému.

Jinak co se týče výměny svíček, tak to jde celkem dobře - musíte mít tedy nejprve sundané boční kapoty. Pak odšroubovat chladič (dva upevňující šrouby) a trochu ho oddálit. Potom se krásně může ke hlavě válců. V originálním nářadí je přímo svíčák i s tyčkou na otáčení a tím jde výměna bez problémů. Moc nepřekáží ani celkem dlouhé fajfky. S novýma svíčkama se zlepšily starty a také reakce motoru na plyn (rychlejší odezva a lepší vytáčení motoru).

Srpen 2009

Konečně jsem dal mojí yamahu do servisu na výměnu zadní pneu a řetězovky. neříkám, že bych to sám neudělal, ale už vidím jak se s tím budu párat půl dne a ještě to nebude třeba úplně ono. A prostě se mi ani nechtělo....

A taky to v servisu byla parádička. Přijel jsem, předal mašinu a za dvě hoďky jsem zase přišel, zaplatil s odjel.

Ale k věci. Chtěl jsem hlavně napsat, že ta výměna je sakra znát. Ani jsem netušil, že to bude takový rozdíl. Nová řetězovka nechrastí (a je to fakt za jízdy slyšet to "ticho") a motor má lepší reakci (víc cítíte zadní kolo a  přenášení síly na něj) a celkově lepší chod.

A pneu taky bomba. Zatáčky se projíždí s daleko větším klidem a guma drží jako přibitá. Mám sice hustější vzorek (moc na výběr nebylo...), ale zase se nemusím tolik bát vody a nečistot na silnici :-).

Takže velká spokojenost!

Další problémy se starty - doplnění

Motorka mi poslední dobou před prodejem špatně startovala a dokonce nedržela ani moc volnoběh, který jsem musel udržovat sytičem :-(. Vypadalo to na zanesené nebo neseřízené karburátory, ale někdo mi říkal, že to můžou být i membrány a oprava není prý zrovna levná... Motorku jsem běžně i roztlačoval nebo opět nahříval pistolí a ani to už pak nepomáhalo. Už jsem z toho docela kvetl... Nebavilo mě to.

Kouknul se mi na to naštěstí kamarád, seřídil karbece a vše zase šlapalo, takže pohoda.

Až na toto trápení yamaha sloužila dobře a velice rád na ní vzpomínám. Ale nedá se říci, že by to byla závada, ale spíš jen běžná údržba.